Øvelser - underkategori

Øvelse 2: Hvad er det særlige ved telefonrådgivning?

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs afsnittet ”Telefonrådgiverens vigtigste redskaber” (kapitel 1, s. 36-40), der handler om det at lytte og (sam)tale. Læse også afsnittene ”Fordele ved telefonrådgivning” og ”Udfordringer ved rådgivning over telefonen” (kapitel 1, s. 27-36) som inspiration til drøftelsen i plenum til sidst i øvelsen. Tidsforbrug uden pauser:80 minutter. Drejebog og andre …

Øvelse 2: Hvad er det særlige ved telefonrådgivning? Læs videre »

Øvelse 3: Om at bruge metaforer.

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs afsnittet “At (sam)tale” i grundbogen, hvor der gives eksempler på billedsprog (kapitel 1, s. 40). Tidsforbrug uden pauser:30 minutter. Drejebog og andre materialer:– Drejebog til facilitator– PowerPoint-slide med eksempler på billedsprog

Øvelse 4: Hvordan arbejder vi med empowerment?

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs afsnittet ”Rådgivning på brugerens præmisser” i grundbogen (kapitel 1, s. 30-31). Tidsforbrug uden pauser:35 minutter. Drejebog og andre materialer:– Drejebog til facilitator– Handout: Definition af empowerment, opgave og egne noter

Øvelse 5: Hvordan skaber vi en god relation til brugeren?

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs kapitel 3 i grundbogen med særligt fokus på de afsnit, der handler om domæneteori, metakommunikation og aktiv lytning (kapitel 3, s. 49-60). Tidsforbrug uden pauser:95 minutter. Drejebog og andre materialer:– Drejebog til facilitator– Lydfil med fiktiv case: Samtale med ung kvinde (afspil nedenfor)– Power Point: Relationsredskaber– Handout: Relationsredskaber

Øvelse 6: Hvorfor bruger vi metoder i rådgivningen?

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs afsnittet ”Multiteoretisk praksis” i grundbogen – herunder om ”refleksion-i-handling” og ”refleksion-over-handling” (kapitel 6, s. 93-95). Kapitlet gennemgår otte forskellige rådgivningsmetoder, som er bredt anvendt i sociale telefonrådgivninger f.eks. den narrative, den motiverende og den løsningsfokuserede tilgang (kapitel 6, s. 95-153). Udvælg og læs om de metoder, som du gerne …

Øvelse 6: Hvorfor bruger vi metoder i rådgivningen? Læs videre »

Øvelse 7: Når noget går galt i samtalen.

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs afsnittet om ”Vrede brugere” i grundbogen (kapitel 7, s. 166-169), hvor offertrekanten præsenteres. Læs også afsnittene ”Domæneteori- at tale fra det samme sted”, ”Metakommunikation – samtalen om samtalen” og “Magten i samtalen” (kapitel 3, hhv. s. 49-56 og s. 65-69). Tidsforbrug uden pauser:80 minutter. Drejebog og andre materialer:– Drejebog …

Øvelse 7: Når noget går galt i samtalen. Læs videre »

Øvelse 8: Hvordan forbereder vi os til vagten?

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs afsnittet ”Tre typer af belastninger” i grundbogen (kapitel 7, s. 158-160). Tidsforbrug uden pauser:55 minutter. Drejebog og andre materialer:– Drejebog til facilitator– Lydfil: Besøg hos Sexlinien (afspil filen nedenfor)

Øvelse 9: Hvad belaster i min rådgivningspraksis?

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs hele kapitlet ”Når rådgiverne påvirkes af samtalerne” (kapitel 7, s. 157-183). Læs også kapitlet ”At skabe trivsel blandt rådgiverne” (kapitel 8, s 185-196). Tidsforbrug uden pauser:140 minutter. Drejebøger og andre materialer:– Drejebog til facilitator– Handout: “Belastningsbogen”

Øvelse 10: Vores værdier og mine etiske dilemmaer.

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?Læs afsnittene ”Et synligt værdigrundlag” og ”Etiske dilemmaer” i grundbogen (kapitel 9, s. 197-202). Tidsforbrug uden pauser:95 minutter. Drejebog og andre materialer:– Drejebog til facilitator– Handout: Etiske dilemmaer og værdierne bag

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.