Øvelse 1: Hvad er rådgivning?

Det er vigtigt, at rådgivere ved, hvad deres opgave indebærer, og hvor grænserne går for, hvad rådgivningen tilbyder. Det gør, at rådgiverne kan hjælpe brugerne på en måde, som ikke overstiger deres kompetencer og ansvar. Samtidig kan de lettere sætte grænser for, hvad brugeren kan forvente af dem. Samtalen om, hvad rådgivning er og ikke er, styrker altså både selve rådgivningen, og gør rådgiverne mere trygge i arbejdet.

Formål med øvelsen:
Øvelsen giver rådgiverne en fælles forståelse af, hvad rådgivning er og ikke er i netop jeres rådgivningstilbud.

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?
Læs afsnittet “Hvad forstår vi ved rådgivning” i ”Telefonrådgivning – en grundbog” (kapitel 1, s. 26-27).

Læs også afsnittet “Rådgiverens rollesikkerhed” (kapitel 2, s. 62-63), hvor rådgiverens rolle som tovholder på samtalen beskrives – en rolle, som adskiller sig fra den rolle, man f.eks. har i samtaler med kollegaer eller venner.

Tidsforbrug uden pauser:
75 minutter.

Drejebog og andre materialer:
Drejebog til facilitator
– Filmen ”Hvad er rådgivning?” (se nedenfor)
Handout med spørgsmål til gruppearbejdet
Handout med ordkort til gruppearbejdet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.