Øvelse 2:
Hvad er det særlige ved telefonrådgivning?

Telefonrådgivning adskiller det sig på mange måder fra rådgivning ansigt til ansigt. Rådgiveren kan f.eks. ikke aflæse brugerens reaktioner via mimik og kropssprog, og de samme non-verbale tegn fra rådgiveren er også skjult for brugeren. Den slags ”benspænd” gør ikke telefonrådgivning til en mindre god rådgivningsform, men det stiller nogle særlige krav til rådgivere.

Formål med øvelsen:
Øvelsen skærper rådgivernes opmærksomhed på, hvilke særlige krav det stiller til rådgiveren at hjælpe andre over telefonen.

Hvad skal facilitator læse som forberedelse?
Læs afsnittet ”Telefonrådgiverens vigtigste redskaber” (kapitel 1, s. 36-40), der handler om det at lytte og (sam)tale.

Læse også afsnittene ”Fordele ved telefonrådgivning” og ”Udfordringer ved rådgivning over telefonen” (kapitel 1, s. 27-36) som inspiration til drøftelsen i plenum til sidst i øvelsen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.