Indblik i det sociale rådgivningsfelt

Medlemmerne af RådgivningsDanmark besvarede samlet mere end 260.000 henvendelser i 2021, og 62 procent af henvendelserne blev besvaret over telefon. Det viser en ny analyse af det gratis, sociale rådgivningsfelt i Danmark.

RådgivningsDanmarks årlige RådgivningsIndblik om det sociale rådgivningsfelt tegner et billede af en mangfoldig branche, der hvert år har dialog med hundredetusinder af mennesker gennem en række kanaler og om et bredt udvalg af tematikker.

Analysen giver blandt andet indblik i, hvilke rådgivningskanaler de sociale rådgivninger tilbyder, samt hvilke kanaler, der er mest brugt blandt de rådsøgende. Ligesom de foregående år var telefonen den mest udbredte rådgivningskanal efterfulgt af chat og fysisk fremmøde.

Rådgivningernes finansiering har derimod ændret sig i løbet af årene. Tidligere var den mest udbredte finansieringstype tilskud fra statslige puljer, som 79 % af de adspurgte rådgivninger modtog i 2019. I 2021 var det tal faldet til 59 %, mens 64 % af rådgivningerne var finansieret via midler fra fonde. For de fleste rådgivninger gælder det dog fortsat, at deres økonomi er et puslespil med mange brikker.

FAKTA OM UNDERSØGELSEN
Rådgivningsindblikket indeholder viden om:

  • Medlemmerne
  • Rådgivningskanalerne
  • Henvendelserne
  • Rådgivningstematikkerne
  • Rådgiverne
  • Finansieringen

Tallene i analysen er baseret på medlemsdata samt en spørgeskemaundersøgelse gennemført i sommeren 2022 blandt RådgivningsDanmarks medlemmer. Spørgeskemaet er sendt til 67 medlemsorganisationer, hvoraf 48 har gennemført undersøgelsen.

Hent RådgivningsIndblik: Rådgivningsfeltet i tal her.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.