RådgivningsDanmark tilbyder skræddersyede konsulentydelser

Medlemmer og andre sociale organisationer kontakter jævnligt RådgivningsDanmark med et ønske om at få f.eks. et kursus eller sparringsforløb, som er tilrettelagt til deres rådgivningstilbud. Et nyt ydelseskatalog skal inspirere både medlemmer og ikke-medlemmer til, hvordan de kan få skræddersyet ydelser til netop deres behov.

Der er mange grunde til, at rådgivninger kontakter RådgivningsDanmark for at få hjælp til at løse en opgave. For nogle handler det om, at man ikke har kompetencerne til lige netop den opgave inhouse, mens andre står over for en udviklingsproces og ønsker en ekstern sparringspartner eller facilitator, som kender og forstår deres virkelighed.

”Vi er rigtigt glade for, at vi kan bruge vores erfaring til at bistå medlemmer og andre organisationer på den her måde,” siger direktør for RådgivningsDanmark, Trine Nyby, og uddyber: “For at kunne understøtte og kvalitetssikre vores mange medlemmer har vi gennem de seneste år opbygget en stor og specialiseret viden om en lang række rådgivningsfaglige emner. Det gør, at sekretariatet nu har et solidt fundament af rådgivningsspecifik viden at stå på, som også kan bruges, når rådgivningstilbud har behov for sparring eller hjælp til en konkret opgave.”

Ydelsen planlægges i dialog med rådgivningen
Nogle rådgivningstilbud er helt afklarede med, hvad det er for en opgave, de ønsker at få løst, mens andre henvender sig med en bevidsthed om, at de ønsker at udvikle rådgivningen inden for et bestemt område, men ikke har formuleret den præcise opgave endnu. Under alle omstændigheder går RådgivningsDanmarks konsulenter altid nysgerrigt til værks, når nogen kontakter sekretariatet om en konsulentydelse. Kvalitetskonsulent Signe Marie Toft forklarer:

Vi giver os god tid til at tale med rådgivningen om, hvad det er, de har brug for. Vi er ikke interesserede i bare at sælge hyldevarer, for vi ved jo, hvor forskellige rådgivninger er. Så vi er meget opmærksomme på, at ydelsen skal give mening i rådgivningens hverdag og den situation, de står i. På den måde giver ydelsen størst værdi.

Derfor vil den første kontakt tit bestå af en uforpligtende sparring om, hvad behovet helt præcist er, og RådgivningsDanmark vil komme med konkrete idéer til, hvordan behovet kan dækkes. For som Signe Marie Toft siger: “Som rådgivning kan man jo godt have brug for at reflektere over det sammen med nogen.”

Hjemmeside skal give inspiration
En ydelse, som ofte efterspørges, er, at RådgivningsDanmarks konsulenter bidrager til uddannelsen af rådgivere. Men på RådgivningsDanmarks hjemmeside kan man finde eksempler på mange andre former for konsulentydelser, som kan være relevante for sociale rådgivningstilbud.

”Vi har lavet et katalog med eksempler på ydelser for, at medlemmer og andre – som f.eks. kommuner og andre sociale organisationer – kan få en fornemmelse af, hvad de kan rekvirere hos os. Den er blandt andet lavet på baggrund af vores erfaringer med, hvad der tidligere har været af efterspørgsel,” forklarer Signe Marie Toft og understreger, at kataloget bare er til inspiration, fordi alt selvfølgelig tilrettelægges specifikt til den enkelte rådgivning.

Vil du vide mere?
Hvis du vil vide mere om muligheden for at købe konsulentydelser hos RådgivningsDanmark, kan du læse mere her.

Sex & Samfund er en af de organisationer, som flere gange har samarbejdet med RådgivningsDanmark om et uddannelsesforløb for deres rådgivere. I denne lille film kan du møde Sexliniens frivillige og høre, hvad de fik ud af det.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.