Det er win-win at involvere de frivillige i akkrediteringsprocessen

RådgivningsDanmark har netop akkrediteret en ny type rådgivningslignende tilbud. Det drejer sig om konfliktmæglingen hos KFUM’s Sociale Arbejde, som her fortæller om deres gode erfaringer med at involvere frivillige i akkrediteringsforløbet.

Da Susanne Kolby Rahbek startede i sit nye job som udviklingskonsulent for konfliktmæglingstilbuddet i KFUM’s Sociale Arbejde, var akkrediteringsprocessen allerede godt i gang. Rådgivningstilbuddet var kommet til et sted i sin udvikling, hvor det blev nødvendigt at sikre et fast fokus på bl.a. værdier og metoder. Og så var andre af KFUM’s rådgivninger allerede akkrediteret. Derfor lå det lige til højrebenet at fortsætte ad samme spor.

”Undervejs i processen talte mine kolleger og jeg om, at en akkreditering er lidt ligesom at få det blå flag på en badestrand. Det er en måde at blive mere kendt på og samtidig et løfte om, at man gør sig umage. Nu hvor vi har fået det blå flag, vil vi gøre os meget umage for at beholde det og leve op til det. Derfor går vi meget op i vandkvaliteten og kigger efter alle de skarpe sten,” fortæller Susanne Kolby Rahbek med et lille grin og fortsætter:

”Nu er der nogle udefra, der har kigget på os, og siger, at vi leverer rådgivning af høj kvalitet, så nu er vi meget opmærksomme på at gøre det ordentligt.”

Involvering skaber medejerskab
Noget af det vigtigste, Susanne Kolby Rahbek og hendes kolleger har lært undervejs i akkrediteringsprocessen, er, hvor værdifuldt det er at involvere de frivillige i forløbet.

”Vi valgte fra starten af at involvere nogle af vores 32 frivillige mæglere, for det er dem, der har fingrene nede i suppedasen. Vi spurgte dem for eksempel, om det, vi beskrev på hjemmesiden og andre steder i vores kommunikation, også er det, der foregår ude i virkeligheden. På den måde fandt vi ud af, at der var flere ting, som kunne skrives tydeligere frem, og at der var enkelte ting, som skulle rettes. For eksempel viste det sig, at vi kaldte vores rådgivning anonym, selvom det vi i virkeligheden lover, er fortrolighed,” forklarer Susanne Kolby Rahbek.

Den tætte involvering har givet de frivillige et stort medejerskab til sagen, og har gjort dem til endnu mere centrale medarbejdere, end de var i forvejen, fortæller hun.

”Den stolthed, vi nu har over dette kvalitetsstempel, bærer de frivillige mæglere også. Det skærper deres motivation for sagen, så vi kan blive ved med at have dem med ombord. Så det er win-win at involvere, og noget jeg vil anbefale andre rådgivninger, som skal akkrediteres at gøre,” siger hun.

Det vi siger, er det, vi gør
En anden læring, KFUM’s Sociale Arbejde har taget med sig fra akkrediteringsforløbet er et nyt fokus på troværdighed.

”Vi har lært at gå mere op i, at det, vi siger, er også det, vi gør. Det gjorde vi selvfølgelig også før, men nu har vi mere opmærksomhed på det. Vi har lært, hvor vigtigt det er, at vi står inde for det, vi selv skriver, og har fået et nyt blik for, hvordan vores tilbud kommer til at udvise troværdighed,” siger Susanne Kolby Rahbek.

Når KFUM’s Sociale Arbejde fremover skal arbejde videre med kvaliteten af deres tilbud, er de blevet mere skarpe på, hvad der skal til, for at blive på samme niveau. Her er den tætte involvering af mæglerne afgørende, siger Susanne Kolby Rahbek.

”Vi vil blive ved med at inddrage mæglerne, for konfliktmægling som metode og koncept udvikler sig hele tiden, og de har virkelig fingeren på pulsen. Ingen af os ansatte er uddannede konfliktmæglere, så vi er meget afhængige af mæglerne og vil også gerne have fokus på, at de får den støtte, de har brug for”, afslutter hun.

Kvalitetsmodel favner bredt
RådgivningsDanmarks direktør, Trine Nyby, glæder sig over KFUM’s Sociale Arbejdes akkreditering, fordi den er særlig. Det er nemlig første gang modellen bringes i spil i et konfliktmæglingstilbud, og hele forløbet er blevet fulgt tæt og evalueret løbende af sekretariatet. Heldigvis til stor tilfredshed for både organisation, auditorer og nævn.

”Med denne akkreditering har vi fået bekræftet, at en ny type rådgivningslignende tilbud kan bruge vores kvalitetsmodel. Det har altid været vigtigt for os, at modellen favner bredt og kan give værdi for så mange aktører som muligt,” siger hun.  

OM KONFLIKTMÆGLING HOS KFUM’S SOCIALE ARBEJDE
KFUM’s Sociale Arbejde tilbyder gratis mægling i form af en samtalemetode som hjælp til håndtering af konflikter.

Læs mere om Konfliktmægling hos KFUM’s Sociale arbejde her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.