Rådgivningspraksis

Guide til teknisk opsætning af anonym rådgivning

Guide til teknisk opsætning af anonym rådgivning Rigtig meget rådgivning foregår over telefon eller via digitale løsninger som f.eks. chat, og mange rådgivningstilbud lover deres brugere anonymitet. Det betyder, at rådgivningen lover, at den enkelte rådgiver f.eks. ikke kan se brugernes telefonnummer, mailadresse eller IP-adresse og altså ikke har adgang til anden information end dén, …

Guide til teknisk opsætning af anonym rådgivning Læs videre »

Brugerevaluering i rådgivningstilbud

Brugerevaluering i rådgivningstilbud Brugerevaluering er et værdifuldt redskab i arbejdet med løbende at tilpasse og forbedre kvaliteten af rådgivningstilbuddet. Derfor er det også et krav i RådgivningsDanmarks kvalitetsmodel, at rådgivningstilbud skal undersøge brugernes oplevelse og udbytte af rådgivningen og bruge evalueringen i kvalitetsudviklingen af ydelsen.

Guide til behandling af personoplysninger

Guide til behandling af personoplysninger Med databeskyttelsesforordningen og -loven fra 2018 er der fortsat mange tilfælde, hvor der skal søges om tilladelse hos Datatilsynet til behandling af følsomme personoplysninger i forbindelse med telefon- og chatrådgivning. Størstedelen af RådgivningsDanmarks medlemmer tilbyder telefonisk eller digital rådgivning og med denne guide ønsker vi at understøtte medlemsorganisationerne i deres …

Guide til behandling af personoplysninger Læs videre »

Introduktion til: Den gode samtale

Introduktion til: Den gode samtale Introduktionen henvender sig til nye rådgivningstilbud eller andre, som for første gangbeskæftiger sig med social rådgivning. Den præsenterer aktiv lytning, åbne spørgsmål og spejling, som er nogle meget anvendte samtaleteknikker i social rådgivning, der alle har til formål at få den rådsøgende til at føle sig anerkendt. Introduktionen beskriver også …

Introduktion til: Den gode samtale Læs videre »

Guide til etablering af hjemmerådgivning

Guide til etablering af hjemmerådgivning I 2018 benyttede lidt over en fjerdedel af RådgivningsDanmarks medlemmer sig af hjemmerådgivning, og i 2020 var det 73 % af medlemmerne, som så sig nødsaget til at overgå til hjemmerådgivning i en periode for at efterleve sundhedsmyndighedernes retningslinjer under corona-pandemien. I denne guide gennemgår vi de overvejelser, en rådgivning …

Guide til etablering af hjemmerådgivning Læs videre »

Gode råd om supervision online

Gode råd om supervision online Vi skal passe godt på rådgiverne – også når vi ikke kan mødes fysisk på grund af f.eks. geografiske afstande eller corona-restriktioner. Derfor bruger nogle rådgivningstilbud online supervision i perioder eller som den måde, de altid superviserer på.

Gode råd om planlægning af brugerevaluering

Gode råd om planlægning af brugerevaluering Brugerevaluering er et værdifuldt redskab, når man skal udvikle og forbedre kvaliteten af sit rådgivningstilbud. Derfor stiller RådgivningsDanmarks kvalitetsmodel også krav om, at rådgivningstilbud skal undersøge brugernes oplevelse og udbytte af rådgivningen.

Guide til arbejdet med faste brugere

Guide til arbejdet med faste brugere i rådgivningstilbud Mange rådgivninger har kontakt til brugere, som kontakter dem dagligt eller meget ofte over en længere periode. Det kan være uhensigtsmæssigt for brugeren, og det kan slide på rådgiverne, fordi de oplever, at de har svært ved at hjælpe brugerne. I denne guide kan du finde inspiration …

Guide til arbejdet med faste brugere Læs videre »

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.