Rådgivningspraksis

Vejledning til rådgivninger om databeskyttelsesforordningen og -loven

Vejledning til rådgivninger om databeskyttelsesforordningen og -loven Formålet med denne vejledning er at sikre en fælles forståelse på tværs af rådgivningsfeltet af, hvad reglerne om behandling af personoplysninger betyder for branchen samt understøtte RådgivningsDanmarks medlemsorganisationer i at leve op til lovgivningen. Vejledningen beskriver reglerne i hovedtræk og er derfor ikke udtryk for en fuldstændig gennemgang

Vejledning til rådgivninger om databeskyttelsesforordningen og -loven Read More »

Introduktion til: Den nødvendige støtte til rådgivninger

Introduktion til: Den nødvendige støtte til rådgivninger Introduktionen er målrettet nye rådgivningstilbud eller andre, som for første gang beskæftiger sig med social rådgivning. Den præsenterer begreber som grænsesætning, kollegial sparring og debriefing, alt sammen redskaber, der skal sikre trivsel for rådgiveren. Jobbet som rådgiver kan nemlig være mentalt belastende og det er vigtigt, at både

Introduktion til: Den nødvendige støtte til rådgivninger Read More »

Introduktion til: Den svære samtale

Introduktion til: Den svære samtale Introduktionen er målrettet nye rådgivningstilbud eller andre, som for første gangbeskæftiger sig med social rådgivning. Svære samtaler forstås her som samtaler med et menneske, der er akut kriseramt – herunder samtaler om selvmord. Den giver blandt andet en indføring i underretningspligten, afværgepligten og betydningen af anonymitet i sådanne samtaler.

Introduktion til: Den svære samtale Read More »

Guide til teknisk opsætning af anonym rådgivning

Guide til teknisk opsætning af anonym rådgivning Rigtig meget rådgivning foregår over telefon eller via digitale løsninger som f.eks. chat, og mange rådgivningstilbud lover deres brugere anonymitet. Det betyder, at rådgivningen lover, at den enkelte rådgiver f.eks. ikke kan se brugernes telefonnummer, mailadresse eller IP-adresse og altså ikke har adgang til anden information end dén,

Guide til teknisk opsætning af anonym rådgivning Read More »

Guide til behandling af personoplysninger

Guide til behandling af personoplysninger Med databeskyttelsesforordningen og -loven fra 2018 er der fortsat mange tilfælde, hvor der skal søges om tilladelse hos Datatilsynet til behandling af følsomme personoplysninger i forbindelse med telefon- og chatrådgivning. Størstedelen af RådgivningsDanmarks medlemmer tilbyder telefonisk eller digital rådgivning og med denne guide ønsker vi at understøtte medlemsorganisationerne i deres

Guide til behandling af personoplysninger Read More »

Introduktion til: Den gode samtale

Introduktion til: Den gode samtale Introduktionen henvender sig til nye rådgivningstilbud eller andre, som for første gangbeskæftiger sig med social rådgivning. Den præsenterer aktiv lytning, åbne spørgsmål og spejling, som er nogle meget anvendte samtaleteknikker i social rådgivning, der alle har til formål at få den rådsøgende til at føle sig anerkendt. Introduktionen beskriver også

Introduktion til: Den gode samtale Read More »

Guide til etablering af hjemmerådgivning

Guide til etablering af hjemmerådgivning I 2018 benyttede lidt over en fjerdedel af RådgivningsDanmarks medlemmer sig af hjemmerådgivning, og i 2020 var det 73 % af medlemmerne, som så sig nødsaget til at overgå til hjemmerådgivning i en periode for at efterleve sundhedsmyndighedernes retningslinjer under corona-pandemien. I denne guide gennemgår vi de overvejelser, en rådgivning

Guide til etablering af hjemmerådgivning Read More »

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.