Afværgepligt i sociale rådgivningstilbud
Afværgepligt i sociale rådgivningstilbud Denne guide beskriver, hvad afværgepligten indebærer, og hvordan rådgivninger og rådgivere kan leve op til sine forpligtelser i den forbindelse.
Afværgepligt i sociale rådgivningstilbud Denne guide beskriver, hvad afværgepligten indebærer, og hvordan rådgivninger og rådgivere kan leve op til sine forpligtelser i den forbindelse.
Forskellen på anonym og fortrolig rådgivning Denne guide er en introduktion til forskellene på at tilbyde anonym og fortrolig rådgivning.
Underretningspligt i sociale rådgivningstilbud Denne guide beskriver, hvad underretningspligten indebærer, og hvordan rådgivninger og rådgivere kan leve op til sine forpligtelser i den forbindelse.
Tavshedspligt i sociale rådgivningstilbud Denne guide skal gøre det tydeligt, hvilken form for tavshedspligt, der påhviler rådgivere, og hvordan man som rådgivning sammen med brugerne bedst muligt navigerer i den forbindelse.
Gode råd om sidemandsoplæring Sidemandsoplæring kan være et godt redskab i introduktionen af nye rådgivere. Hvis man vil arbejde med kvaliteten af oplæringen, må man som rådgivningstilbud både forholde sig til oplæringens mål, indhold og form. Her har vi samlet fem råd til rådgivningstilbud, som ønsker at gøre brug af sidemandsoplæring.
Inspiration til årlig bestyrelsesevaluering Frivilligrådet og Komitéen for Good Governance lancerede i 2021 et sæt anbefalinger til god ledelse i den frivillige sociale sektor. En af anbefalingerne er, at bestyrelsen en gang om året evaluerer sit arbejde. RådgivningsDanmark har udarbejdet et evalueringsskema, som medlemsorganisationerne kan finde inspiration i.
Guide om hvordan rådgiveres ansvar sikres Alle rådgivningstilbud og rådgivere har naturligvis et moralsk og menneskeligt ansvar for at yde rådgivning efter bedste evne. Men der kan også være et mere formelt ansvar forbundet med rådgivning. Det gælder særligt for de tilbud, der rådgiver om retlige og økonomiske forhold. Her kan rådgiveransvaret spille en ekstra
Guide til etablering af klageadgang til brugere Klageadgang for brugere af rådgivningstilbud er med til at understøtte kvalitetssikringen af de ydelser, som rådgivningen leverer. Derfor ønsker RådgivningsDanmark at bidrage til et fælles fodslag på tværs af rådgivningsfeltet i forhold til at tilbyde brugere af rådgivningstilbud overskuelig og let tilgængelig klageadgang i forbindelse med den rådgivning,
Guide til etablering af klageadgang til brugere Læs videre »
Vejledning til rådgivninger om databeskyttelsesforordningen og -loven Formålet med denne vejledning er at sikre en fælles forståelse på tværs af rådgivningsfeltet af, hvad reglerne om behandling af personoplysninger betyder for branchen samt understøtte RådgivningsDanmarks medlemsorganisationer i at leve op til lovgivningen. Vejledningen beskriver reglerne i hovedtræk og er derfor ikke udtryk for en fuldstændig gennemgang
Vejledning til rådgivninger om databeskyttelsesforordningen og -loven Læs videre »
Introduktion til: Den nødvendige støtte til rådgivninger Introduktionen er målrettet nye rådgivningstilbud eller andre, som for første gang beskæftiger sig med social rådgivning. Den præsenterer begreber som grænsesætning, kollegial sparring og debriefing, alt sammen redskaber, der skal sikre trivsel for rådgiveren. Jobbet som rådgiver kan nemlig være mentalt belastende og det er vigtigt, at både
Introduktion til: Den nødvendige støtte til rådgivninger Læs videre »