Egne publikationer
Er du ansat i rådgivningen i en af
RådgivningsDanmarks medlemsorganisationer,
kan du herunder finde og downloade rådgivnings- og akkrediteringsfaglige publikationer. Hvis du ikke har et login, kan du bestille det her.
Årsberetning og Analyser er frit tilgængelige for alle.
Andres viden
RådgivningsDanmark samler rådgivningsrelevant
litteratur, artikler, forskning og lovgivning.
Vi er altid åbne for input og information om viden,
der kan være relevant at formidle til rådgivningsfeltet.
Listen opdateres løbende.
Se andres videnBøger og artikler
Generelt om rådgivning
Den svære samtale. Kan den blive en god oplevelse?
af Jensen, Johannes Henning. 2016. Skriveforlaget.
Systematic review: The state of research into youth helplines
af Mathieu, Sharna L. og Riaz Uddin, Morgan Brady, Samantha Batchelor, Victoria Ross, Susan H. Spence, David Watling, Kairi Kölves. 2020. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.
*Kræver køb eller institutionelt login.
Samtaler, der kræver mod. Redskaber til svære samtaler i det frivillige sociale arbejde
redigeret af Wain, Karin; Lyby, Monica Barrera og Johansen, Cathrin Filip. 2017. Center for Frivilligt Socialt Arbejde.
Kan anskaffes på CFSA’s hjemmeside.
Chatrådgivning
Håndbog i chatrådgivning af børn og unge
af Sindahl, Trine Natasja. 2011. Børns Vilkårs Forlag.
Telefonrådgivning
Telefonrådgivning som metode til forebyggelse og sundhedsfremme
af Jensen, Torben Bechmann. 2005. København. Viden- og dokumentationsenheden. Sundhedsstyrelsen.
Calling for Help: Language and Social Interaction in Telephone Helplines
af Firth, Alan og Carolyn D. Baker, Michael Emmison. 2005. John Benjamin Publishing Company.
*Bogen kan være svær at skaffe. Den kan lånes af RådgivningsDanmark – kontakt sekretariatet.
Telefonrådgivning: En anderledes samtale
af Nissen, Anne og Anne Winkel. 1998. Munksgaard.
Faste brugere
De kroniske opkaldere
af Blidsøe, Pernille Andrés og Irene Schmelling. 2006 i Psykolog Nyt, 6: 3-9.
Marginale mennesker i marginale rum
af Larsen, Jørgen Elm i Järvinen, Margaretha; Jørgen Elm Larsen og Nils Mortensen (Red.) Det magtfulde møde mellem system og klient. 2004. Aarhus: Aarhus Universitets Forlag: 148-184.
Frequent callers to crisis helplines: Who are they and why do they call?
af Spittal, Matthew J.; Izabela Fedyszyn; Aves Middleton; Bridget Bassilios; Jane Gunn; Alan Woodward og Jane Pirkis. 2015. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 49, 1: 54–64.
Lovgivning
Forvaltningsloven (tavshedspligt)
Serviceloven (underretningspligt)
Straffeloven (ved brud på tavshedspligten)
EU´s databeskyttelsesforordning