#Viden og vejledning

Guide til etablering af klageadgang

sep 25, 2018

RådgivningsDanmark har udarbejdet en guide til foreningens medlemmer, som gør det enkelt og hurtigt at etablere klageadgang for brugerne af rådgivningstilbud. Formålet med at give brugerne mulighed for at klage er at understøtte kvalitetsarbejdet i rådgivningerne.

Guiden skal sikre fælles fodslag på tværs af rådgivningsfeltet i forhold til at tilbyde brugere af sociale rådgivningstilbud overskuelig og let tilgængelig klageadgang i forbindelse med den rådgivning, de har modtaget.

Det primære formål med at give brugere af rådgivningstilbud mulighed for at klage er at understøtte kvalitetssikringen af de ydelser, rådgivningen leverer. Klagemuligheden er således både en sikkerhed for brugeren, som kan gå tilbage til rådgivningen og via et formaliseret system give udtryk for sin utilfredshed, og en sikkerhed for rådgivningstilbuddet, der får mulighed for at håndtere og eventuelt ændre på uhensigtsmæssigheder i rådgivningen.

Derfor er klageadgang for brugere af rådgivningstilbud også et af kravene i RådgivningsDanmarks kvalitetsmodel efter opdateringen per 1. september 2018.

Anbefaling til klageformular og inspiration til intern organisering

Guiden indeholder:

Bestilling

Guide til etablering af klageadgang er udarbejdet til sociale rådgivningstilbud, der er medlem af RådgivningsDanmark. Medlemsorganisationer kan få tilsendt guiden som pdf og word per mail ved at skrive til sekretariatet på info@radgivnings.dk

Læs flere nyheder
Modtag nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få information om RådgivningsDanmarks aktiviteter.