#Nyt fra sekretariatet

Debatindlæg: Mennesker i komplicerede livssituationer skal sikres adgang til gratis hjælp af høj kvalitet

nov 02, 2017

For mennesker i komplicerede livssituationer kan et gratis rådgivningstilbud være eneste og sidste mulighed for at få hjælp. Heldigvis har vi i Danmark prioriteret at have mange sociale, gratis rådgivningstilbud, der står parat til at hjælpe.

Af Trine Krab Nyby, sekretariatsleder i RådgivningsDanmark. Bragt i Danske Kommuner no. 30, den 2. november 2017.

Det kan være mennesker, som gør skade på sig selv. Mennesker som lider af en psykisk sygdom. Mennesker med en afhængighed. Eller mennesker som bliver udsat for vold.
Rådgivningstilbuddene er drevet af dygtige og engagerede medarbejdere og frivillige. Og de spiller en central rolle for de udfordrede og svage borgere i kommunerne.
Når kommunens medarbejdere i forvaltningen, i den åbne anonyme rådgivning eller på en af kommunens institutioner møder borgere – børn som voksne – i komplicerede livssituationer, har de langt fra altid de fornødne ressourcer eller rette kompetencer til at kunne hjælpe borgeren. I de tilfælde har kommunens medarbejdere brug for at henvise borgeren til et rådgivningstilbud, de har tillid til. Det betyder et tilbud af høj kvalitet og ekspertise på netop det område, der er relevant for borgeren, og et tilbud som er let tilgængeligt både økonomisk og praktisk.

“Vi har udviklet en akkrediteringsordning med fælles kvalitetsstandarder for rådgivningstilbud, som sikrer, at brugerne får rådgivning, der lever op til en række krav formuleret af branchen. Formålet er, at det skal være synligt for både kommuner, borgere og tilskudsgivere, hvilke rådgivninger der kan give den rette og kvalificerede hjælp.” – Trine Krab Nyby, sekretariatsleder i RådgivningsDanmark

Et rådgivningstilbud af ringe kvalitet uden de rette kompetencer og i værste fald også uden de rette intentioner kan være skadeligt for et menneske i krise. Det har vi desværre set eksempler på.

Det kan ske, fordi der ikke findes nogen regulering eller minimumskrav til de gratis rådgivningstilbud, som hundredvis af mennesker kontakter hver dag. Derfor har der i flere år været et ønske fra rådgivningsorganisationer om en brancheforening, som kan sikre og løfte kvaliteten i den sociale, gratis rådgivningsbranche.

Den opgave er RådgivningsDanmark blevet etableret for at løse.

Vi har udviklet en akkrediteringsordning med fælles kvalitetsstandarder for rådgivningstilbud, som sikrer, at brugerne får rådgivning, der lever op til en række krav formuleret af branchen.
Formålet er, at det skal være synligt for både kommuner, borgere og tilskudsgivere, hvilke rådgivninger der kan give den rette og kvalificerede hjælp.

Med regeringens nye civilsamfundsstrategi er der sat en fed streg under, at civilsamfundet og kommunerne har brug for hinanden. Det er et samarbejde, der skal organiseres med omtanke og med fokus på borgeren. Her fra RådgivningsDanmark kan vi kun opfordre kommunerne til at sikre et tæt samarbejde med de sociale, gratis rådgivningstilbud af høj kvalitet, og vi ser frem til at følge samspillet mellem kommuner og civilsamfund i den kommende tid, når strategien skal ud og leve.

Læs flere nyheder
Modtag nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få information om RådgivningsDanmarks aktiviteter.