Til september inviterer RådgivningsDanmark medlemmer og andre aktører til en konference. Her skal vi diskutere, hvordan civilsamfundet kan sikre og udvikle kvaliteten i sine sociale indsatser. Det bliver en dag fyldt med inspirerende debatter, vidensdeling på tværs af civilsamfundet og gode netværksmuligheder.
Når RådgivningsDanmark samler hele branchen til årskonference d. 12. september er det med kvalitetsudvikling i civilsamfundets sociale indsatser som omdrejningspunkt.
Hvert år afholder RådgivningsDanmark en konference, hvor der stilles skarpt på en ny vinkel af den kontekst, som medlemsorganisationerne opererer i. I betragtning af hvor civilsamfundet står lige nu, ønsker RådgivningsDanmark at skabe plads til en bredere samtale om hvordan vi kan sikre kvaliteten i flere af civilsamfundets indsatser med udgangspunkt i de erfaringer, som RådgivningsDanmark har opbygget de sidste ti år.
Kommunikationschef i RådgivningsDanmark, Christian Lunøe, forklarer:
Christiansborg, kommunerne, de store paraplyorganisationer og meningsdannere på velfærdsområdet har blikket rettet mod civilsamfundet som en vigtig partner i løsningen på de mange udfordringer, velfærdssamfundet står overfor. Derfor bliver vi, der arbejder i civilsamfundets organisationer, i stigende grad også stillet over for kvalitetskrav, der afspejler dette ønske til vores rolle i samfundet.
Ved at invitere både civilsamfundets organisationer, fondene og politikere til en dag med fælles fokus på kvalitet, er det målet, at deltagerne går hjem med en idé om, hvordan de forskellige aktører ser på fremtiden, når det gælder kravene til civilsamfundets organisationer; hvem skal definere, hvad der er kvalitet i civilsamfundets indsatser, og hvem skal udforme, kvalificere og efterprøve kravene, der stilles?
Erfaringer fra rådgivningsbranchen kan bruges bredere
Gennem 10 år har RådgivningsDanmark arbejdet med udviklingen af kvalitetsstandarder for de sociale rådgivninger, og erfaringerne herfra kan med fordel trækkes over på andre af civilsamfundets indsatser:
”Det, vi har udviklet sammen inden for akkreditering af rådgivningstilbud, er et eksempel på et civilsamfund, der tager ansvar for at skabe den bedste kvalitet for brugerne,” forklarer Christian Lunøe og fortsætter: ”Vi vil gerne involvere medlemmer og andre aktører til en drøftelse om, hvordan vi kan udbrede den tankegang til andre brugerrettede sociale indsatser”.
Årskonferencen lægger derfor ud med et praksiseksempel på kvalitetsudvikling. Det drejer sig om et samarbejde mellem LOKK – Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, Ole Kirk’s Fond og RådgivningsDanmark om udviklingen af en kvalitetsmodel for det faglige arbejde med voldsudsatte børn på landets kvindekrisecentre. I en samtale mellem Eva Bertelsen, chef for forskning og udvikling i LOKK, Charlotte Steenbjerg, socialpædagog og børnerådgiver, Silkeborg Krisecenter og Line Emma Jønson, kvalitetskonsulent i RådgivningsDanmark, bliver der bl.a. diskuteret, hvordan RådgivningsDanmarks kompetencer og praksis inden for rådgivningsfeltet kan bredes ud til en anden indsatstype.
Fondene spiller en væsentlig rolle i kvalitetsarbejdet – men hvordan tænker de selv i forhold til kvalitetsudvikling?Det er midler fra Ole Kirk’s Fond, der har gjort LOKKs arbejde med skræddersyet kvalitetsudvikling muligt, og det er bare et blandt adskillige eksempler på, at fonde spiller en afgørende rolle i at udvikle kvaliteten på det sociale område.
Til konferencen inviterer vi derfor også de sociale fonde på scenen for at få deres syn på kvalitetsudvikling i civilsamfundet og hvilken rolle, de ser sig selv spille i forhold til at understøtte den dagsorden. Vil fondene f.eks. gerne indgå i længerevarende partnerskaber med det formål? Kunne det være en ide, at fonde på socialområdet indgik i en eller anden form for charter, hvor de lægger en linje for en understøttelse af kvalitetsudvikling og kvalitetssikring for alle ansøgere? Synes fondene overhovedet, at det er vigtigt, at vi tænker i at bygge kvalitet på civilsamfundets egne præmisser? Carsten Terp, stifter og ansvarshavende direktør af Impact Insider, moderer paneldebatten.
Debatter om kvalitetskravene og hvor de kommer fra
Dagen slutter af med en række debatter med førende aktører og praktikere på tværs af civilsamfundet. De skal diskutere forventningerne til kvalitet, tilsyn, evaluering, og refleksiv praksis hos de sociale indsatser og hvor kravene skal komme fra.
Hør bl.a. Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet, Laura Kirch Kirkegaard, direktør i LOKK – Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, og Peder Meisner, generalsekretær i KFUM’s Sociale Arbejde, til en debat om hvordan deres organisationer forbereder sig på et øget fokus på kvalitetskriterier, og hvor de mener, at kravene og standarderne skal komme fra.
Udover de faglige og politiske drøftelser vil der som altid være god tid til samvær og netværk med kollegaer fra branchen, og det hele foregår i flotte lokaler hos Klub i det centrale København.
Læs mere om konferencen og tilmeld dig her.