Kvalitetsmodel

RådgivningsDanmarks kvalitetsmodel er skræddersyet til den sociale rådgivningsbranche

I foråret 2015 blev kvalitetsmodellens temaer og kriterier udviklet på en række møder i en vekselvirkning mellem fagpersoner fra medlemsorganisationerne, akkrediteringsfaglige eksperter, bestyrelse og et panel af faglige eksperter fra myndigheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer på det sociale område.

Modellen beskriver en kvalitetsstandard for sociale rådgivningstilbud og er delt op i følgende fem temaer:

1. Ydelse og målgruppe, 2. Faglig tilgang, 3. Kompetencer, 4. Værdier, etik og lovgivning og 5. Ledelse og inddragelse. Hvert tema har et særskilt formål, som sætter fokus på en bestemt del af rådgivningens arbejde. Temaerne indeholder en række kriterier, som beskriver, hvad rådgivningen skal leve op til for at opfylde temaets formål.

En rummelig model

Modellen er kvalitativ og designet til at være fleksibel og rummelig, for at give plads til den mangfoldighed og forskellighed i rådgivningstilbuddene, som kommer brugerne til gode. Derfor er kriterierne sjældent absolutte, da fokus er på læring og udvikling. Modellen er mere udviklende end kontrollerende og indeholder fx ikke scoringssystemer med tal.

Formålet med denne tilgang er, at det enkelte rådgivningstilbud skal leve op til branchens fælles standarder, og samtidig skal den innovative tilgang og selvstændige nytænkning, der kendetegner branchen, understøttes og bidrage til udviklingen af det samlede sociale rådgivningsfelt. Kvalitetsmodellen udvikles således løbende, så den altid er relevant i forhold til rådgivningernes virkelighed.